Interviu Viranyi Attila

Home Interviuri Interviu Viranyi Attila
Interviu Viranyi Attila

Virányi Attila

 Jumatate de secol in spirit METROPOLitan

 

     Povestea celebrei trupe oradene METROPOL este in mare parte cunoscuta, o serie intreaga de interviuri si emisiuni de radio sau TV dezvaluind publicului povestea unui nume care a facut istorie in rock-ul romanesc. De la infiintarea sa, in 1968, formatia care a evoluat in zona hard rock cu influente pop dar si din zona heavy-metal, a parcurs un drum anevoios, presarat cu multe greutati si incertitudini. Avand in vedere ca o lunga perioada de timp trupa si-a desfasurat activitatea in comunism, compromisurile inerente si nedreptatile cu care s-au confruntat  muzicienii au fost uneori de neimaginat. Totusi, succesul fenomenal la public a facut ca Metropol sa se numere printre putinele formatii romanesti care au imprimat nu mai putin de patru LP-uri inainte de 1990. Ulterior, destinele membrilor care au format nucleul grupului (cei mai multi parasind tara in momente diferite) au facut ca acest proiect sa fie din ce in ce mai greu de continuat. Totul a culmint cu tragedia care a marcat in mod decisiv istoria acestei trupe de referinta a rock-ului autohton, mai exact decesul bateristului Ráduly Béla in anul 1994, in urma unui accident rutier. Dupa imprimarea, in anul urmator, a albumului “In memoriam Ráduly Béla”, trupa intra intr-o perioada mai lunga de inactivitate, ceilalti membri urcand pe scena doar cu ocazia unor evenimente ocazionale. Din fericire, azi, Virányi Attila si Andrei Orbán duc Metropol-ul mai departe, activand alaturi de muzicieni de valoare, ultimul concert desfasurandu-se in 2020 in Budapesta, pe vaporul A38, sala de concerte cu peste o mie de locuri. Evident, in contextul pandemiei generate de COVID-19, evenimentul s-a desfasurat fara public, fiind transmis live straming si arhivat pe facebook si youtube. Romania Rock a luat legatura cu Virányi Attila, stabilit in aceasta perioada la Budapesta, membru marcant al trupei, care a avut amabilitatea de a ne raspunde la cateva intrebari, axate in special pe marginea realizarilor discografice ale Metropol Group.

Romania Rock: Buna ziua si multumim pentru ca ne oferiti acest interviu.

Virányi Attila: Bine v-am gasit. Doresc un An Nou Fericit, „covid-free”, sanatate si bucurie…..!

Romania Rock: Domnule Virányi Attila, pentru inceput va propun sa ne intoarcem in 1970, cand Metropol a inceput colaborarea cu scriitorul Iuliu Matza, pe versurile caruia trupa a compus piese de succes. La un momemt dat ati incheiat colaborarea cu acesta, textele pentru discul Metropol 3 (aparut in 1981) fiind semnate exclusiv de membrii formatiei. Care a fost motivul?

Virányi Attila: Gyula (Iuliu Mátza) a fost prieten si coleg de scoala din 1966. De Craciun am primit ca si „dar sub pom” texte, scrise de el, pe care le pastrez si acum. Printre aceste a fost si „Sunetul in zbor”…. Oratoriul „Orasul blindat” a fost tot pe libretto lui Gyula , compus de Elekes Csaba (chitaristul si vocea trupei la acel moment). Din cauza cenzurii acelor vremuri am avut probleme enorme, atat cu piesele originale in limba maghiara cat si cu traducerile in limba romana. In 2016 am lansat LP-ul „Black Box ” cu piesele cenzurate din ani 1970-80 (n.r. mai multe detalii se pot gasi pe adresa: http://moiras.somoskiado.hu/hard-rock/ ).

Dupa ce a finalizat studiile, Iuliu a lucrat ca si grafician, motiv pentru care din acel moment a scris mai putin. Mai mult, el a ramas in Oradea, in timp ce noi, in acea vreme (1970-1981), eram mai mult in Bucuresti sau plecati in turnee prin tara. Dupa ce am ajuns in RFG am aflat ca are o boala rara si foarte grava. Slava Domnului am reusit cu ajutorul Crucii Rosii sa fac rost de la Clinica Universitara din Freiburg de medicamentele de care el avea nevoie. Am reusit sa stabilizam starea lui de sanatate, insa, cand in august 2018 l-am invitat la un concert pe care l-am sustinut la Cluj, Gyula nu a putut veni. In octombrie 2018 a fost la concertul jubilar „50th Anniversary Concert” pe care l-am tinut chiar la Teatrul din Oradea, insa din nefericire in noiembrie a decedat. R.I.P, Iuliu Mátza!

Romania Rock: Va amintiti ce trupe admirati mai mult in acea era a anilor ’70-‘80, perioada cea mai prolifica a Metropolului?

Virányi Attila: Sfinxul, Phonix, Chromaticul…..cu membrii primelor doua trupe am fost si prieteni buni iar cu Iris am avut in Bucuresti (1980) primul open air. 

Romania Rock: Metropol este incadrata de catre critici in aria hard-rock cu o anumita latura pop. Totusi influente se regasesc si din zona progressive-rock. In ce gen ati incadra dumneavoastra trupa?

Virányi Attila:  Bineinteles HARD ROCK cu elemente de blues, country-rock si balade.

Romania Rock: O perioada importanta de timp ati colaborat cu Teatrul din Oradea, punand in scena un musical rock, element de noutate si un fapt inedit in contextul acelor ani, “Noile suferinte ale tanarului W.” fiind jucat cu succes timp de cinci ani, pana in 1978. Cat de mult v-a marcat aceasta experienta raportat la perioada care a urmat, aceea a imprimarii de noi discuri?

Virányi Attila: Experienta pentru noi a fost teribila, in special prin prisma respectului pentru scena si pentru public deoarece fiecare spectacol a fost „live”, fara trickuri de playback. Aceast musical rock l-am tinut intr-un numar record de spectacole pe scenele din Ardeal, teatrul castigand premii la Festivalul din Piatra Neamt iar noi, la randul nostru, am castigat o rutina de scena de categorie profesionala. Din cauza unei accident, am avut ocazia sa pregatim un repertoriu de concert Metropol, in conditiile in care, in 1974 aparuse primul EP, disc single, cu trei piese, a patra cazand la cenzura….. Astfel, in acelasi timp, am lucrat la primul turneu pe care l-am sustinut in Moldova si la imprimarea primului LP.

Romania Rock: Pentru ca tot am ajuns la acest subiect, cum s-a nascut mini-discul lansat in 1974 (la aproape sase ani de la nasterea formatiei), care continea trei piese, asa cum ati precizat? De ce a fost doar un EP si nu un LP, avand in vedere ca la acel moment repertoriul Metropol era mult mai bogat?

Virányi Attila: In acea perioada eram obligati prin contract sa participam la spectacole „Plenzdorf”. Din acest motiv nu puteam sa mergem la Bucuresti pentru un timp mai lung. Asa ca am zburat la Bucuresti, la Electrecord, am imprimat piesele pentru EP si a doua zi eram intorsi seara la ora 20 la spectacol.

Romania Rock: Dupa o pauza de studio de patru ani, apare albumul Égig érhetne az ének (Sunetul in zbor), inregistrat tot la Electrecord. Insa o parte dintre piese, care erau si foarte indragite de public, fusesera compuse cu ceva timp in urma, fiind interpretate in nenumarate randuri in concerte. Intr-o normalitate (care de altfel se intampla de pe atunci in Occident) lucrurile se intampla exact invers: o trupa sau un artist lanseaza un disc si apoi pleaca intr-un turneu de promovare a acelui material. Credeti ca aceste practici atipice care se intamplau la noi in mod nefiresc, in conjunctura acelui regim, au afectat parcursul si evolutia trupei? Evident ca nu era numai cazul Metropolului …

Virányi Attila: Dupa ce terminasem contractul cu Teatru, am avut primul turneu in Moldova si la sfarsit am ajuns la Bucuresti la Festivalul Studentesc. Imprimarea a fost programat in Studioul Electrecord de la Sf.Vineri (eu locuiam aproape, pe Dudesti, pe strada Westfried). Albumul trebuia inregistrat in trei zile, considerat „standardul” la acea vreme. Insa, chiar in prima zi, directorul Electrcordului m-a avertizat ca, din cauza unor „probleme de organizare” nu avem spatiul promis, si ne-a propus sa facem inca un single….. Acest lucru nu l-am spus baietilor, decat ca trebuie sa ne „grabim putin”…. Nici pentru colegul meu, inginerul de sunet Theodor Negrescu, nu era clara situatia. La ora 10 dimineata am inceput imprimarile pe un Revox A80 (8 piste), cat se putea „compacta” tobe-bas-chitari (e. si a.) plus am suprapus mellotronul pe trei piese. Dupa o pauza scurta am continuat cu vocile si tin minte ca mi-a fost foarte teama ca nu ajunge de la Opera solista Elena Abagiu. Dar toate au iesit bine si seara am resit sa realizez premixul pentru atmo si zgomotele de ambianta (in stereo !!!; mentionez ca in acea vreme toate fonotecile erau mono). La ora 23 am terminat de masterizat, am deschis whiskyul „traditional” si am ciocnit si cu Theodor, multumindu-i pentru colaborarea extraordinara si felicitandu-l pentru inregistrarea in doar 12 ORE, UN LP COMPLET, zece piese !!!

Romania Rock: Pentru ca tot ati amintit de inginerul de sunet Theodor Negrescu, nume de referinta al Electrecordului, as dori sa va intreb cum ati colaborat cu domnia sa, mai ales ca erati deja unul dintre cei mai buni specialist din tara pe acest subiect?

Virányi Attila: Cu el am realizat primul single (1974), „Sunetul in zbor” (1978), Metropol 3 (1980). A fost un coleg extraordinar. Chiar daca nu stia ca „introducem in record” a fost de acord sa ne ajute pina la finish. Accepta ideiile mele si ma ajuta la realizarea lor si asta insemna enorm.

Romania Rock: Inregistrarea discului intr-o singura zi poate fi considerat neverosimil astazi. Aceasta intamplare demonstreaza hotararea dumneavoastra de a nu renunta la ideea acestui proiect, indiferent cate piedici vi s-ar fi pus. Fara a avea timpul de a slefui rezultatul, de a reinregistra un pasaj sau de a regandi o tema sau un pasaj muzical, discul a avut un real succes, fiind foarte bine vandut. Ati simtit, dupa lansarea acestuia, ca albumul are totusi minusuri sau ca pur si simplu putea fi inregistrat mai bine?

Virányi Attila: Discul aparuse in doua editii, exportul spre Ungaria (desi era finalizat contractul) nu s-a realizat; de asemenea, nici in USSR nu a ajuns. Nicioadata omul nu e multumit „definitiv” cu ce realizeaza, insa noi stiam conditiile cum am imprimat…. Coperta a fost cenzurat si asa  a primit numele de: ALBUMUL ALB. In anul 2005 am avut posibilitatea de a reedita albumul, remasterizat si cu coperta originala cu un inlaycard „necenzurat”, cu pozele realizate in vremea imprimari in studio.

 https://www.discogs.com/Metropol-Group-Égig-Érhetne-Az-Ének-Sunetul-In-Zbor/release/5597680

Romania Rock: Stim ca imposibilitatea de a efectua turnee in strainatate (in ciuda ofertelor din tari precum Ungaria sau RDG) dar si succesul avut la publicul roman, indiferent de limba in care ati cantat, v-au convins sa imprimati si un disc si in limba romana (dupa aparitia discului in limba maghiara “Sunetul in zbor”). Interpretarea pieselor in limba romana v-a scos cumva din zona de comfort, fiind mai obisnuiti cu concertele in limba maghiara?

Virányi Attila: Electrecordul a fost incantat de succesul comercial al „discului alb” si a venit cu ideea: „de ce sa cantam numai pentru minoritati” (cca. 10% din populatie) …… Astfel, oferta casei de discuri a fost un experiment de „jumatate-jumatate” live si studio, insa trebuia sa coste „cit mai putin”, daca se pate chiar deloc. Cu colegul Jelescu am inceput lucrarile in studioul muzical al Televiziunii Romane (deci nu Electrecord !!!) si in anul urmator (1979) am scos albumul “Voua”.

Romania Rock: Pe acest album “Voua” dumneavoastra ati compus sase din cele zece piese. Cum se nasteau piesele? Mai exact, care era maniera de a compune in cadrul grupului?

Virányi Attila: Toate piese au fost realizate „colectiv”. Fiecare venea cu niste idei muzicale si la sala de repetitii incepeam sa „prelucram” piesele. Aveam un mic studio la Ordea unde am imprimat si reimprimat aceste „ciorne” muzicale, pina la faza cind acestea ajungeau si pe repertoriul concertelor. Nici o piesa nu a aparut pe disc fara reactia publicului. Noi am fost si sintem o trupa de concert; imprimarile sunt „documente, aprente” …..

Romania Rock: Pe acest album predomina sonoritatile antrenante pe care le putem incadra in zona hard-rock, dar sunt si momente care schimba directia stilistica, piese precum “Sunetul in zbor” sau “Fraza scurta” (compozitii Virányi) intrand mai degraba in aria progressive rock. Personal v-ati fi dorit atunci o alta directie muzicala, mai elaborata, mai putin comerciala?

Virányi Attila: Noi nu am avut „management”. Cantam in primul rind pentru noi insine iar daca placea publicului era si mai bine. In legatura cu stilul abordat, noi nu vroiam sa ne „categorizam”. De exemplu la primul afis era „Concert beat” (1968), insa organizatorii vroiau sa fie concertul nu numai „extraordinar” ci sa fie defint ca HARD ROCK si noi am fost de accord; de altfel asta simteam cel mai aproape de noi….

Romania Rock: Aveti o piesa preferata de pe albumul “Voua”? Daca da, care este povestea din spatele aceasteia?

Virányi Attila: Este greu de ales pentru ca parintii isi iubesc „copiii” in egala masura…..insa „Tot pe drum” este un fel de road-music; am venit la sala de repetitii si i-am povestit lui Béla Ráduly (in acel moment era numai el prezent, … noi eram „batrinii” trupei ….) despre o piesa, in care subiectul eram chiar noi, care suntem mereu pe drum …. I-am arata tema utilizand o chitara acustica. Cind au sosit baietii piesa era gata. Anul trecut am organizat „Carantina Song” pe internet, cu colegii din Ardeal. Doritorii pot accesa urmatoarele link-uri de pe youtube pentru a asculta piese „reeditate” Metropol:

Romania Rock: Ramanand la albumul “Voua”, cum ati reusit sa inserati acele poze ale membrilor formatiei de pe coperta? Cum v-a venit ideea si cum a reusit sa treaca de cenzura?

Virányi Attila:  Coperta discului a fost tiparita la Oradea, noaptea cind se tipareau si ziarele. Baietii, fani ai Metropul-ului au bagat „ofsetul ne vizionat”  in productie. Lor le apartin meritul si curajul aparitiei discului in acea forma. MERCI!!! Pozele au fost realizate de Géza Szabó (la ora actuala director de banca).

Romania Rock: Ajungem la albumul Metropol 3. Unii spun ca este apogeul Metropol, ca formatia ajunsese in varful sau de maturitate artistica, creativitate si profesionalism. Sunteti de acord? Cum ati comenta o astfel de idee?

Virányi Attila: Asta a fost ultimul album unde mai eram cu baietii. Stiu ca foarte multi apreciaza albumul si mie imi este „drag”, mai ales ca stiam, atat eu cat si Bubu (Luca Marius) ca aceasta este ultima productie impreuna. In acea vreme securitatea exercita o represiune din cea ce mai puternica si era clar ca va trebui sa „plecam”. Conditiile de imprimare au fost din nou vitrege, timpul fiind „foarte strins”. Noi am incercat sa dam un materila cat de cat „solid si hard”. Trebuie sa multumesc lui G. Rasowszky pentru coperta discului, un priten deosebit de talentat, fost coleg la TVR.

Romania Rock: Acest album este inregistrat, asa cum ati amintit si dumneavoastra, cu chitaristul Luca Marius, care il inlocuise pe Trifan Lazslo. La prima vedere trupa castiga in zona de forta, capatand un nou aplomb, insa in detrimentul sensibilitatii, a melodicitatii, Trifan fiind la baza folkist. Considerati ca aceasta schimbare a influentat aspectul compozitional sau pe cel interpretativ?

Virányi Attila: Trifan fiind grav bolnav (era cardiac) nu putea sa vina cu noi la turneul din Moldova si Ardeal, asa ca am pornit in formula de trio. Cand ne-am intors am aflat ca Bubu e liber (trupa lui, Compact, nu mai canta…), am vorbit cu el si a fost de acord sa intre in trupa. Bineinteles acest fapt a avut impact si in repertoriu … „de vazut si de auzit” el venind din zona „Hard rock”, in timp ce Trifán era contry-folk man.

Romania Rock: Poate cea mai evidenta pacalire a cenzurii a fost includerea piesei “Taina umbrei” pe albumul “Metropol 3”, cu evidente trimiteri la activitatea securistilor si informatorilor. Cum credeti ca a fost posibila aceasta bresa in vigilenta aparatului de cenzura?

Virányi Attila: In 2005 am fost in Bucuresti la CNSAS. Dupa ce am studiat cele trei dosare si multe sute de pagini, am aflat cat de important ma considerau; eram „Obiectivul Varga”…. si eram in pericol real! Insa vigilenta cenzurei si a comisiei de cultura si educatie socialista, era relativ usor de „ocolit” cu ajutorul cartoane de Kent si a whisky-urilor.

Romania Rock: Va mai amintiti cum ati compus piesa “Ajutor”? Mai exact ce v-a inspirat?

Virányi Attila: Eram in sala de repetitii si acordam basul (tocmai ce primisem un instrument nou Eco-Sebring Bass, venit din Italia) iar coarda A sunta foarte interesant cu octava si cu un G glissando. Baietii m-au intrebau ce piesa e aceasta iar raspunsul meu a fost clar:  “Ajutor…..trebuie sa ma ajutati sa termin.”.

Romania Rock: Ce reprezinta coperta albumului Metropol 3, realizata de Gheorghe Rasovszky?

Virányi Attila: Baiatul cu casca (casca era mea privata cu care lucram la concerte) scrie „clandestin” acel 3, care pentru noi insemna foarte mult … nu credeam ca sa ajungem la aceasta „serie” (n.r. acest album este al treilea LP al formatiei). Gigi (Rasovszky) a fost prezent la concertul nostru open air din 1980 (acela cu Iris) si a facut o serie de poze, din care a compus spatele copertei.

 Romania Rock: Multi muzicieni romani din spectrul rock vorbesc la superlativ despre Metropol, considerand ca ati influentat, prin compozitii, stil sau atitudine, o serie de trupe care v-au calcat pe urme. De altfel se pot gasi inclusiv fraze muzicale sau linii melodice preluate de alti artisti. Cum comentati acest aspect?

Virányi Attila: Am fost si suntem mandri daca am putut sa dam idei muzicale sau in ce priveste o atitudine de scena….. ajutam trupele tinere care preiau piesele noastre.

Romania Rock: Sunteti stabilit de foarte multa vreme in afara tarii, iar in cea mai mare perioada ati locuit in Germania, tara in care rock-ul este foarte bine reprezentat. In tot acest timp ati reusit sa captati informatii despre miscarea rock din Romania?  Exista trupe romanesti care v-au atras atentia?

Virányi Attila: Fiind oradean, bineinteles ca ma gandesc mai intai la Celelalte Cuvinte, dar pot spune si ca Phoenix si Iris sunt in continuare pentru mine „actuali”.

Romania Rock: Care este formula actuala a Metropol-ului si ce planuri de viitor aveti, tinand cont si de vremurile complicate pe care le traim, in contextul pandemiei?

Virányi Attila: Orbán Andrei & Szász Ferenc (gtr & vox) – Dobos Jocó (a.gtr. & vox / fost REFLEX-Tg.Mures) – Trendler József (drums) – Virányi Attila Mosul (bass & vox)

Din pacate, din cauza pandemiei, am fost nevoiti sa anulam toate concertele planificate (cca. 15.). Singurul concert (online facebook streaming) a fost vara trecuta pe vaporul [A38] pe Dunare la Budapesta.

METROPOL-GROUP [(A38] BoatConcert 05.07.2020  Budapest, Hungary

Romania Rock: Domnule Virányi multumim foarte mult pentru raspunsurile dumneavoastra. Va dorim sanatate si numai impliniri atat in plan personal cat si muzical. Un gand pentru cititorii Romania Rock?

Virányi Attila: Va doresc toate cele bune si sa ne vedem sanatosi si veseli!  ROCK FOREVER!

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.